fredag 18 december 2015

CULTURE SHOCK

Hej på er!! 
Åkte för ett tagsen med Gavin och hans syster till en Drive In-bio!! Vi såg Mockingjay part 2. Det var verkligen så mysigt! Vi satt i bagaget med massa filtar och kuddar. Är besviken på filmen dock, förväntade mig att den sista filmen skulle vara den bästa??!!

Shoppade helgen efter det i Atlanta med Kelly, Lauren och hennes kompis. Vi fick sova hos Kellys kompis som bor i där så det blev två hela dagar av shopping! 
Har hunnit med en till shoppingrunda med Autumn också. Vi åkte till Atlanta över en dag och hann med Ikea (svenska köttbullar, julmust, skorpor och lösgodis fick jag med mig hem!!!) och ett bra köpcenter. Köpte mest julklappar, men hittade en del till mig själv också. Det är svårt att inte göra det med utbudet dom har i USA. Köpte t.ex. tre olika ansiktsprodukter ifrån Bare Minerals för endast 600 kr. Är så nöjd!! Köpte även en balklänning!! Är allt för tidigt, jag vet det! Men åh vad jag blev kär, kunde inget annat än att köpa den. På kvällen firade vi Gavins födelsedag med en bonfire och charader. 

Min födelsedag har också hunnit inträffa och den blev väldigt lyckad. Dagen spenderades med min värdfamilj på resturang och en teater. Dagen efter firade jag med Hailey, Allison, Gavin och Ian på en cook in front of you-resturang. Vi gick sedan till en lekplats med mysiga julljus och tog massa kort tillsammans. Även detta blev en lyckad helg.

Träffade faktiskt en svensk häromdagen som bor jättenära mig! Det var väldigt skönt att få prata lite svenska. Man saknar ju faktiskt det och alla svenskar. Jag trodde innan jag kom hit att vi är ganska så lika i USA och Sverige, men det är vi inte på något sätt. Pratade till exempel i skolan häromdagen om "varför USA är världens bästa land". Från vad jag har sett av Sverige hade den frågan aldrig tagits upp av skolan. Vi svenskar är ju uppfostrade med att ha jante-lagen i tanken vad vi än gör. Jag har aldrig tyckt att det varit en bra del av Sverige, men nu inser jag att det inte alltid behöver vara dåligt. Såklart att vi ska kunna vara stolta över oss själva och också kunna säga det, men hur vi alltid vill värna om alla och är noga med att inte stå i vägen för någon uppskattar jag väldigt mycket nu när jag är här. En konversation med en amerikan blir på något sätt alltid till en tävling tycker jag. De är här uppfostrade till att inte acceptera att de faktiskt inte alltid är bäst. Sen är vi i Sverige väldigt stolta över att vi inte är synligt stolta över vårt land, och det kanske inte heller blir helt rätt. Vi är också alldeles för fega många gånger. Jag minns hur jag och mina kompisar när vi var små alltid berömde varandras teckningar, men aldrig själv kunde hålla med om att ens egen var fin, även om man själv visste att den var det. Man var så rädd för att andra skulle tro att man trodde nåt om sig själv. Jag säger inte att något är bättre än de andra, för jag tror det finns både positiva och negativa sidor med de båda sätten att tänka. Allt jag säger är att det är först nu jag inser hur mycket två olika kulturer faktiskt skiljer sig ifrån varandra, och ibland krockar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar